۴
این نوشتار توسط انی کاظمی در تاریخ ۲۲م اسفند، ۱۳۸۷ و در دسته "دین و آیین بودا" ارسال شده است.

نگارنده :انی کاظمی


کیست ؟

یکی از پر نفوذ ترین متفکران بشری است . های بودا  متجاوز از هزار و پانصد سال است که ، سراسر شبه قاره را فرا گرفته است . تعالیم بودا در طول buddah  buddha بودا | تاریخ ما Tarikhema.irاین همه سال دستخوش تغییرات فراوانی شده و مانند در به فرقه های مختلفی تقسیم شده است .

در نواحی تبت و آسیای مرکزی و و کره و و سری لانکا ، اگر چه با پاره ای تفاوت ها ، نفوذ فراوانی دارد و هم اکنون دامنه تاثیرش را به سوی آسیای جنوب شرقی گسترش می دهد . در پهناور و رنگین کیفیت پیچیده ای دارد ، اگر چه هند را زادگاه و تحول این می دانند .

در میان ویرانه های آنورادهاپورا ، پایتخت سری لانکا ، نشسته ای از بودا هست که بر بالای ستونی در میان علفها آرمیده است . اندکی تر از اندازه طبیعی آدمیزاد است و این هزار سال عمر دارد و آن در سراسر بخش نشین آسیا فراوان دیده می شود . پاها به صورت چهار زانو و دست ها یکی روی دیگری در دامن قرار دارند .

بودائیان بر این عقیده اند که درست در همین وضع و حالت بود که بودا بیش از ۲۵۰۰ سال پیش در حالی که زیر درختی نشسته بود با اشراقی به بیداری رسید و معرفت درباره آدمی دست یافت .

بودا پسر رئیس یا رهبر شاکیا در هند شمالی بود و در ثروت و مکنت غوطه ور بود و ملک و در انتظارش بود . وقتی به بلوغ رسید روزی به سه تن ، یکی بیمار و دیگری پیر و فرتوت و سومی مرده ، برمی خورد . بئدا که عمری را مصون از مصائب گذارنده بود از آن چه دید بسیار متاثر شد و دریافت که و ثروت هیچ گاه تواند از بیماری و پیری و مانع شود . بودا آن گاه با مرتاضی رو برو می شود که خود را از مصائب آزاد می داند ، او درباره آن چه آن روز می بیند به تامل می پردازد و نخستین نقطه عطف زندگیش می رسد . بر خلاف خواست و تمنای اش دست از خانه و و فرزند و مقام و مکنت می شوید تا به هیات رهروی بی خانمان در آید .

بودا چند سالی به مراقبت و ریاضت و نفس کشی رو می آورد که در آن دوران در میان رهروان آواره رایج بود . سپس به کنجی می رود تا آرام و بی هیچ گونه خشکی و خشونت جسمانی یا به درباره وضع اسفبار آدمی بپردازد و چندی بعد او به پی ریزی فرقه ای متشکل از راهبان تارک دنیا همت گماشت و اینان موظف بودند شخصیت بودا را سرمشق خود سازند تا از قید و بند حیات دنیوی رها شوند . این دوره چهل و پنج سال از او را در بر می گیرد .

بودا و رهبانش قسمت عمده ای از هر سال را به دوره گردی می گذرانند و گاه در صومعه ها گرد می آمدند . هنگامی که او به دوره گردی سرگرم بود به اشاعه پیام خود می پرداخت و هنگامی که در گوشه خلوت می نشست بحث درباره آیین خود را پیش می کشید . بسیاری از گفتارهای بودایی متشکل از مباحثی است که میان خود راهبان در می گرفت . بودا براین عقیده بود که زندگی در تنگ است ، حال آن که زندگی در بی خانمانی باز و فراخ است ، دشوار است که آدمی بتواند در حالی که در کنج خانه تپیده است زندگی معنوی تمام و کمالی را که از هر جهت پاک و پاکیزه باشد بگذراند .

بودا چون خانه و زندگی را ترک کرد پیاده به سوی جنوب و مراکز حوزه رود گنگ رفت و تا دم به سیر و سفر در مسیری به طول ۲۵۰ و عرض ۱۵۰ مایل که از کوکوسامبی در غرب تا کامپا در شرق امتداد دارد ، ادامه داد .

درویشی و تن سپردن به سیر و به او مجال می داد تا هر شیوه از زندگی و هر گوشه از سرزمینش را ببیند و بیازماید . برگ عبورش کسوت درویشان و طریقت سائلان مذهبی بود و چنان که گفته است : نیلوفر آبی را دیده ای که چگونه در آب می روید و در آب می بالد و از آب بیرون می آید و بالای آن می ایستد تا به آب آلوده نشود ؟ buddah  bamiyanap بودا | تاریخ ما Tarikhema.ir

من نیز که در زاده شدم و در پرورده شدم ، چون بر چیره شدم ، نا آلوده به در آن زندگی می کنم .

اما بودا فقط در سیر آفاق نبود . او به مراقبه نیز می پرداخت . در مراقبه بودایی شخص ممکن است و حواس خود را روی یک رنگ ، مثلا آبی ، متمرکز کند و یا در نوعی دیگر ، روی تنفس خودش . در این مراقبه شخص هر احساس دیگری را از حوزه توجه خود دور می سازد و کاملا جذب شیء مورد مراقبه می شود ، و این در واقع حالتی از جذبه است که از تمرکز پدید می آید . اما از آن جا شی ء مورد مراقبه مدتی طولانی در برابر چشم قرار می گیرد اثراتی غیر عادی در شخص می گذراند .

روان شناسان این وضع را که با تغییراتی روانی شخص همراه است این طور تعبیر می کنند که شخص آگاهی تشدید شده ای درباره شی ء مورد مراقبه پیدا می کند که با احساس راحتی و لذت ، وارستگی از محیط پیرامون ، و از دل مشغولی های خود آدمی و مانند این ها همراه است .

همچنین ممکن است بر شخص بر اثر مراقبه ظهور و احساس های عجیب و غریب ، یا ظهور نور و حتی شهودهای کاملا پیچیده نیز دست دهد . در اواقع این وجه اخیر از مراقبه است که به هدف اصلی این ریاضت بدل شده است .از آن جا که همه تجربه ها در مراقبه اصولا جنبه درونی و روانی و بسیار فردی دارد مشکل است بتوان را پیدا کرد که با آن بتوان شرحی بیرونی و دقیق از آن به دست آورد .

در بودایی ، چنان که اشاره شد ، دست کشیدن از نفس نیز اهمیت فوق العاده دارد . یک بودایی با قبول نفس کشی و مکافات دوطلبانه اثرات گناهان را از دامن روحش می شوید ، به طوری که او به وجد و بهجت ورهایی از می رسد و در هر مرحله از سیر و بسیار پیچیده و طولانی است ، و چنان که خود او می گوید : همان طور که اقیانوس کم کم گود می شود ، کم کم پس می رود ، کم کم شیب می گیرد ، بی هیچ افتی ناگهان ، در این امور نیز طریق و تمرین و تعلیم همگی تدریجی اند ، بی هیچ حلول ناگهانی معرفت .

ایین بودایی موجب شد که این آیین به مذهبی کم بیش جهانی بدل شود . تعلیمات بودا در هند در زمان خود او و طی قرن های متوالی فراخواهان و مریدان بسیاری داشته باشد . این تعلیمات از مرز هند فراتر رفت و های خاور دور و آسیای جنوب شرقی ، یعنی پرجمعیت ترین نواحی کره زمین را در نوردید .

است با ادوار گوناگون فراوان ، و در هر دوره ای عواملی اجتماعی ، اقتصادی و در آن تاثیر کرده است .

آیین بودا در هند و سری لانکا با آیین هندوی و در آمیخت و در با آیین تائو و و در تبت با بن و در با آیین شینتو دمساز شد .

آیین بودا بیشتر در کشور های آسیای شرقی که از نوعی خلع مذهبی رنج می بردن رخنه کرد اما به علت وجود آدیان آسمانی قوی هیچ گاه نتوانست در کشورهای آسیای نفوذ کند .

بر گرفته از نوشته های مایکل کریدرز

۴ دیدگاه

  1. درورد بر شما!
    من یکی از دانشجویان دانشگاه کابل دانشکده ی زبان و ادبیات پارسی می باشیم، من مطلبی کار داشتم در مورد بود چون که یک هم اندیشی داشتم در دانشکده از این رو به گوگل رفتم و نوشتم بودا سر انجام نتیجه اش بر آمد که به سایت شما سر خورد وقت نبود که آن را بخوانم و نظر بدهم بعضی جا هایش که براییم مفید بود یاد داشت برداری کردم و بس البته با ذکر نویسنده اش. خوب بود ولی آن قدر هم نه سر بلند باشید.

    [پاسخ]

  2. amin می‌گه:

    سلام… مطالب جالبی بود اگه کتابی در این زمینه هست معرفی کن به من… با سپاس

    [پاسخ]

  3. رضا می‌گه:

    از جمع اوری وارایه مطالب سپاسگذارم من دنبال زندگی ابراهیم ادهم بودم که با شرح حال بودا بی شباهت نیست کنکاش در زندگی مشاهیر وبزرگانی که با فنای نفس به عزت ابدی رسیده اند بسیار راهگشاست، وبه گفته شیخ ابوالحسن خرقانی خدای را انجا دیدم که خود را ندیدم

    [پاسخ]

  4. Reynamarie می‌گه:

    I’m really into it, tahkns for this great stuff!

    [پاسخ]

اندیشه خود را به یادگار بگذارید

- لطفاً به صورت فارسی بنویسید
- برای تماس با مدیریت به "صفحه تماس" بروید
- برای طرح مباحثی که با نوشتار بالا مرتبط نیستند لطفاً به "انجمن گفتگو" رفته و بگو مگو کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



کلمات کلیدی : " " + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + ""