کلیسای بزرگ جامع کلن

کلیسای جامع کلن (آمانی: Kölner Dom، نام رسمی: Hohe Domkirche St. Peter und Maria) در کلن، با ۱۵۷ متر بلندی، دومین کلیسای بلند در کشور آلمان و سومین در کل جهان محسوب می‌شود. این بنا در سال ۱۹۹۶ (میلادی) در رده میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. این کلیسا در قرن ۱۳ مادر و بزرگترین کلیسای آلمان به شمار می‌آمد.

تاریخچه

ساخت این کلیسا در سال ۱۲۴۸ با معماری گوتیک آغاز گردید. ساخت این بنا تا سال ۱۸۸۰ ادامه داشته‌است. در طول این ۷۰۰ سال همهٔ سازندگان به نقشهٔ اصلی وفادار ماندند و این اثر گوتیک را برجای گذاشتند. وجود این کلیسا در عین حال نشان‌دهندهٔ قدرت طولانی مدت مسحیت در اروپا است. در این ساختمان مقبرهٔ سه پادشاه مقدس (سه مُغ زرتشتی) نیز قرار دارد.[۱] معماری آن به طور کلی نشان دهندهٔ معماری قرون وسطی است.

مشخصات

این بنا تا قرن ۱۹ بلندترین بنای ساخته شده به دست بشر بوده‌است. تالار اصلی آن ۷۰۰۰ مترمربع مساحت دارد و برج‌های آن ارتقاعی بالغ بر ۱۵۶ متر دارند.

قرار گرفتن در فهرست میراث در خطر

این بنا در سال ۲۰۰۴ به علت ساخت ساختمان‌های آسمان خراش پشت سرش و از دست دادن یکپارچگی در فهرست میراث جهانی در خطر گرفت و تا سال ۲۰۰۶ و حل شدن این مشکل در این فهرست قرار داشت.

منابع

  1. Cologne Cathedral». whc.unesco.org
  2. Kölner Dom». Deutsche UNESCO Kommission.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها